• English
  • Malaysia(MYR RM)

Proses Sunscreen Lipstick di Kilang Kosmetik Halal Malaysia

Jul 05,2023 | Eiyma Jalil

Sekarang anda mungkin menyedari bahawa betapa pentingnya untuk memakai pelindung matahari, walaupun anda tidak berada di pantai.

Hal ini kerana kanser kulit boleh menyerang di mana-mana bahagian badan, ini termasuk juga bibir kita. Tambahan pula, kulit di bibir kita sangat nipis menjadikannya bibir kita cenderung terhadap kerosakan bukan hanya dari sinar matahari, tetapi juga dari sejuk, panas yang melampau, dan juga angin. Sama seperti seluruh badan kita, bibir kita juga harus mendapat perlindungan dari sinar matahari. Pendedahan cahaya matahari yang melampau boleh merosakkan kolagen iaitu protein yang banyak terdapat di bibir. Lama-kelamaan, ini akhirnya akan menjadikan bibir kelihatan lebih nipis. Jadi, balsem bibir SPF ataupun Haus Matte Velvet Lipstick dapat melindungi kulit dan kolagen bibir anda.

Bagaimana? Ketahui lebih lanjut di bawah. 


MENGAPA ANDA PERLU MEMAKAI LIPSTICK YANG MENGANDUNGI SPF?

Tidak semua produk penjagaan bibir dibuat untuk tujuan yang sama. Untuk melindungi bibir anda dari sinar matahari, produk tersebut mestilah mengandungi SPF. Ramai orang berpendapat semua lipgloss dan lipstik dapat melindungi bibir dari cahaya matahari, tetapi hakikatnya bukan semua. Lipgloss dan lipstick biasa yang tidak mengandungi SPF akan memburukkan lagi keadaan bibir anda. Kilauan ‘gloss’ dan ‘shine’ pada sesetengah produk bibir kosmetik sebenarnya menarik cahaya matahari dan sinaran UV ke bibir anda, seterusnya meningkatkan risiko terkena barah kulit.

Hal ini bergantung kepada betapa sensitifnya kulit anda. Kadangkala, menggunakan lapisan pelindung matahari ke bibir anda mungkin boleh menjadikan terlalu menjengkelkan. Produk penjagaan bibir yang mengandungi SPF diformulasikan khusus untuk bibir di mana selain melindungi bibir anda daripada kerosakan UV yang berbahaya, ia juga membantu memperbaiki dan melembapkan kulit bibir anda.


HIRAUKAN BIBIR ANDA, PAKAI PELINDUNG MATAHARI BIBIR!

Satu kajian yang dijalankan oleh sekumpulan saintis mendapati bahawa lebih daripada 60 peratus pengguna sunscreen sebenarnya tidak melindungi bibir mereka dengan pelindung matahari bibir atau balsem bibir dengan SPF. Oleh itu, terdapat banyak sebab mengapa anda harus memakai pelindung matahari untuk bibir! Berikut adalah beberapa faedah utama pelindung matahari untuk bibir anda:

  1. Kanser Kulit

Selalunya, media suka menakut-nakutkan kita dengan amaran mengerikan mengenai kesihatan, tetapi dalam kes ini, ini benar-benar nyata. Kawasan kulit bibir kita ini cenderung atau mudah untuk diserang barah kulit, termasuk dua jenis kanser yang paling umum – karsinoma sel basal dan skuamosa. Jadi, praktikanlah amalan melindungi bibir anda dengan pelindung matahari bibir dengan SPF kerana dengan itu anda boleh melindungi bibir anda daripada bahaya kanser.

  1. Selaran Matahari (sunburn)

Kulit yang lebih nipis dan lebih lembut di bibir anda sangat terdedah kepada kerosakan yang disebabkan oleh sinar UV. Anda tahu betapa menyakitkannya selaran matahari yang teruk, jadi tolonglah dan hindarilah dengan perlindungan bibir yang sesuai untuk anda!

  1. Penghidratan

Angin, matahari, dan lain-lain boleh menyebabkan kesan kerosakan yang tidak sedap dipandang pada bibir anda, seperti kekeringan dan pecah-pecah. Menggunakan balsem bibir dengan pelindung matahari ataupun Matte Velvet Lipstick HAUS dapat membantu bibir anda mengekalkan kelembapan bibir anda dan nampak sentiasa terhidrat.

  1. Manfaat Penyembuhan (healing benefits)

Selalunya, terdapat kelebihan sampingan apabila anda menggunakan pelindung matahari untuk bibir. Hal ini kerana rumusan atau formulasi pelindung matahari bibir ini merangkumi membantu memperbaiki kemerahan, retakan (cracked lips), dan masalah lain. Produk bibir yang mengandungi SPF seperti Matte Velvet Lipstick ini akan mengekalkan kelembapan bibir anda dan melindungi dari udara kering dan sejuk, serta kerosakan akibat sinar matahari.


MATTE VELVET LIPSTICK HAUS KOSMETIK HALAL PALING DIYAKINI DI MALAYSIA 

Perjuangan HAUS untuk menjadi jenama kosmetik tempatan yang bertaraf antarabangsa inilah yang sentiasa mendorong HAUS untuk menghasilkan barisan produk kosmetik yang berkualiti tinggi seperti Matte Velvet Lipstick.

Selama ini memang kita kurang peka dengan keperluan melindungi bibir daripada faktor utama bibir bertambah gelap iaitu sinaran matahari. Oleh itu, sunscreen lipstick keluaran khas HAUS Matte Velvet Lipstick ini adalah untuk tingkatkan kesedaran wanita bahawa SPF bukan untuk kulit muka sahaja tapi bibir pun kena juga.

Matte Velvet Lipstick ini tidak akan mengeringkan bibir kerana Palmitoyl Hexapeptide-12 adalah merupakan rangkaian asid amino yang merangsang pembentukan kolagen untuk bibir yang sihat, tegang dan anjal. Bahan ini adalah rahsia kulit bibir kembali remaja. Sebabnya Hexapeptide-12 ini boleh bantu kurangkan kedutan dan garis halus pada bibir anda. Peptida ini telah dibuktikan secara saintifik dapat menghilangkan kedutan di bibir, dan memudarkan gelap di bibir dengan ciri anti-oksidanya.

Kandungan Vitamin C dan Vitamin E dalam MVL ini efektif untuk mencerahkan bibir yang gelap dan mengekalkan kelembapan bibir. Kuasa penyuburan minyak Argan dengan kandungan Vitamin E semulajadi dapat memberikan anda bibir yang terhidrat dengan baik.

Antara kandungan bahan Matte Velvet Lipstick termasuk:

  1. Vegan wax (Carnauba plant & Bayberry fruit)
  2. Vitamin E
  3. Jojoba Seed Oil
  4. Palmitoyl Hexapeptide-12 

Mungkin anda tertanya-tanya apa yang membezakan Matte Velvet Lipstick ini dengan lipstick-lipstick lain di pasaran Malaysia. Jadi, anda haruslah ketahui antara ciri kelebihan Matte Velvet Lipstick kepada bibir anda:

  • Bibir lebih sihat dan terlindung dari sinaran UV
  • Bibir lebih anjal berseri, tidak merekah dan tidak kusam
  • Mencerahkan tona bibir yang gelap
  • Merangsang penghasilan kolagen
  • Wax tumbuhan semulajadi adalah alternatif terbaik kepada Beeswax bagi bibir sensitif
  • Tekstur kulit bibir yang subur dan kekal lembap


KENAPA BAHAN KANDUNGAN HAUS MATTE VELVET LIPSTICK LAIN DARIPADA LAIN?

Antara bahan utama dalam Lip Matte Matte Velvet ini:

  • Palmitoyl Hexapeptide-12 (merupakan rangkaian asid amino yang merangsang pembentukan kolagen untuk bibir yang sihat, tegang dan anjal). Peptida ini telah dibuktikan secara saintifik dapat menghilangkan kedutan di bibir dan memudarkan gelap di bibir dengan ciri anti-oksidanya.
  • Vitamin C dan Vitamin E bekerja dengan berkesan untuk mencerahkan bibir yang gelap dan mengekalkan kelembapan bibir.
  • Kuasa penyuburan minyak Argan dengan kandungan Vitamin E semulajadi memberikan anda bibir yang terhidrat dengan baik.


BANYAK PILIHAN WARNA MATTE VELVET LIPSTICK HAUS COSMETICS 

Lipstick-to-go, lebih mudah untuk digayakan! Kini Matte Velvet Lipstick boleh didapati dalam 6 pilihan warna untuk bermain dengan mood anda dalam sebarang acara.

  • Daisy
  • Peony
  • Salvia
  • Poppy
  • Lily
  • Rosa

Selain itu, adakah anda tahu pigment colour dalam Matte Velvet Lipstick ini diimport dari Jepun? Betul. Tapi, kenapa Jepun jadi pilihan HAUS? Ini kerana pigment colour dari Jepun sudah diproses dan ada dokumentasi yang membuktikan ianya tak menggelapkan bibir. 


HAUS MATTE VELVET SUNSCREEN LIPSTICK DENGAN SPF 35 TERBAIK UNTUK ANDA

Bawalah Matte Velvet Lipstick ini bersama anda untuk mengekalkan penampilan berseri dan bibir yang kekal lembap sepanjang hari. Jom dapatkannya di sini sebelum terhabis!

Comment

Name
Email
Comment