• English
  • Malaysia(MYR RM)

(100% Senang) Cara Pakai Liquid Foundation Supaya Tidak Bercapuk

Jul 05,2023 | Eiyma Jalil

Secara umumnya, foundation adalah kosmetik yang digunakan untuk meratakan kulit anda, menutupi ‘blemishes’, dan memberikan warna yang seragam pada kulit anda. Tetapi bagaimana foundation berfungsi pada kulit anda bergantung pada jenis kulit anda, jenis foundation yang digunakan, dan alat yang digunakan untuk menerapkan foundation tersebut. 

Sekiranya anda mempunyai/membuat semua perkara dengan betul, foundation akan mengangkat wajah anda dan bertahan lama. Tetapi jika tidak dilakukan dengan cara yang betul, ia boleh merosakkan kulit anda dan membuat anda kelihatan tambal sulam atau kulit akan kelihatan berubah warna. Jadi, selain memilih foundation yang betul, penting untuk anda mengetahui cara pakai foundation terutamanya liquid foundation dengan betul supaya tidak bercapuk.


LANGKAH-LANGKAH UTAMA YANG PERLU DIPATUHI SEBELUM PAKAI FOUNDATION

  1. Pakai ‘cleansing Milk’ Dan Toner Di Wajah Anda 

Mulakan dengan menuangkan sedikit ‘cleansing milk’ pada bola kapas dan terapkan ke atas wajah anda. Kemudian, sapukan sedikit toner untuk memastikan liang pori anda tidak tersumbat ketika anda mula menggunakan foundation.

  1. Gunakan ‘Pore Filler’ 

Sekiranya anda mempunyai liang pori yang besar maka penyelesaian yang terbaik adalah menggunakan krim ‘pore filler’ untuk mengelakkan timbulnya jerawat.

  1. Gunakan Primer

Ini mungkin merupakan langkah paling penting untuk memastikan anda menggunakan foundation dengan sempurna. Primer membantu mewujudkan penghalang antara kulit dan foundation anda di mana ia menawarkan permukaan yang bersih untuk pakai lapisan foundation dan membolehkan lapisan foundation anda bertahan untuk tempoh masa yang lama.


CARA PAKAI FOUNDATION MENGGUNAKAN BERUS

Berus merupakan peralatan yang sangat sesuai untuk pelbagai jenis foundation termasuk liquid, ‘stick’, krim dan serum foundation.

  1. Keluarkan sebilangan kecil foundation pada bahagian belakang tangan anda dahulu dan bukannya sapukannya secara langsung pada wajah anda.
  2. Gunakan ‘flat brush’ untuk sapukan foundation di bahagian penting di wajah anda misalnya di dahi anda, jambatan hidung, pipi, bawah mata, di atas bibir, dagu dan leher anda.
  3. Dengan menggunakan berus blender foundation atau ‘stippling brush’, sapukan atau ‘blend’ foundation secara seragam ke seluruh wajah anda. Gerakkan berus mengikut arah jam atau lawan arah jam (jangan campurkan sapu secara ‘mix match’, tapi ikut satu jenis pergerakan sahaja).
  4. Untuk menetapkan atau ‘set’ foundation, sapukan serbuk anti-shine atau lut di akhir langkah selepas pakai foundation.


CARA PAKAI LIQUID FOUNDATION MENGGUNAKAN TANGAN/JARI

Terutamanya untuk liquid foundation, jari lebih sesuai untuk aplikasi liquid foundation dengan sempurna di muka.

  1. Seperti sebelumnya, keluarkan sedikit foundation di bahagian belakang tangan anda.
  2. Tentukan titik asas di wajah anda menggunakan jari anda – dua titik di dahi, satu di hidung, satu di dagu dan di kedua-dua belah pipi anda.
  3. Campurkan atau ‘blend’ foundation pada wajah anda dengan menggunakan jari anda dengan gerakan ‘tapping’ atau ‘patting’. Gerakkan jari anda dalam gerakan membulat ke arah atas.
  4. Jari biasanya menawarkan ‘light coverage’ kerana haba yang dihasilkan dari jari dapat mencairkan asas foundation sebelum ia kena pada kulit. Untuk liputan atau ‘coverage’ yang lebih besar, anda perlu menggunakan lebih banyak bedak di wajah anda.

Tip Pro: Jangan gerakkan jari ke arah bawah kerana pergerakan tersebut boleh menyebabkan kulit anda kendur (sag).

Kenapa perlu menggunakan jari untuk pakai liquid foundation? Apakah kelebihannya? 

Sebab jari sentiasa tersedia! Anda tidak perlu mencari berus atau ‘sponge’ ketika tergesa-gesa, cukup sahaja dengan gunakan jari anda untuk aplikasi yang cepat.


JADI, PERNAH CUBA TAK FOUNDATION HAUS – MELTY GLAM AQUA FOUNDATION NI?

Memang best!

Kalau tak cuba lagi, wajib cuba sebab anda pasti akan jatuh cinta!

Haus Melty Glam Foundation adalah sejenis foundation yang memberikan liputan dari ‘semi matte’ hingga ke ‘full coverage’. Dengan Melty Glam Aqua Foundation walaupun ‘full coverage’ tapi rasanya macam tak pakai apa-apa foundation pada muka. Ringan sahaja. 

Haus Melty Glam Foundation adalah jenis yang meresap ke dalam kulit dan disebabkan kandungan silikon dalam foundation Haus Cosmetics adalah ‘water-based’ dimana foundation tersebut akan meruap dan hilang sebegitu ke udara apabila foundation mulai mengering di muka. 

Selain itu, Haus Melty Glam Foundation berciri ‘non-comedogenic’ iaitu formulasi yang tidak menutup pori atau lubang bekas jerawat. Jadi, memang sangat bermanfaat untuk kulit yang bermasalah. Insyaallah dapat membantu merawat kulit anda.

Antara ciri-ciri lain Haus Melty Glam Foundation:

  • Formulasi ‘water-based’.
  • 3 pilihan warna yang sesuai untuk kulit Asia.
  • Terkandung dalam botol 15ml bersize ideal.
  • Tekstur yang ringan dan mudah disapu pada kulit.
  • Kaya dengan bahan ‘treatment’ kulit wajah seperti Dragon Bloods, Vitamin C, Vitamin E dan Minyak Argan.
  • Mempunyai bahan terunggul bagi fungsi ‘skin microbiome’ iaitu Seboclear MP
  • Mempunyai bahan yang berfungsi sebagai Sunblock dan Sunscreen.

Melty Glam Aqua Foundation boleh didapati dalam 7 kod warna mengikut kesesuaian tona kulit Asia. Foundation ini sangat sesuai untuk penggunaan harian kerana mempunyai sifat ‘water-based’, di samping mempunyai kandungan bahan-bahan vegan yang mampu merawat masalah kulit anda.

Yang paling penting (jika anda tak tahu) Melty Glam Aqua Foundation mempunyai teknologi 

Seboclear-MP yang mampu mengecilkan pori-pori, mengurangkan masalah jerawat dan mengurangkan kedutan di wajah anda.


KENAPA PERLU MEMILIH HAUS MELTY GLAM AQUA FOUNDATION?

Sekiranya anda masih ragu-ragu, tak pasti semacam, di sini adalah sebab-sebab yang pasti di mana Haus Melty Glam Foundation boleh menjadi foundation terbaik untuk anda. 

  • Foundation water-based
  • Tidak berminyak
  • Mudah dicuci
  • Mesra wuduk
  • Menghasilkan kesan semi-matte
  • Coverage yang menyeluruh
  • Tidak bercapuk
  • Tidak merekah
  • Tahan lama
  • Mudah dipakai

Adakah anda tahu bahawa Haus Melty Glam Foundation mempunyai fungsi 4-dalam-1? Apa fungsi 4-dalam-1 itu?

  • Foundation
  • Sunscreen
  • Primer
  • Treatment Skin Microbiome


MENGAPA KITA PERLU MEMILIH FOUNDATION YANG “WATER-BASED”?

Asyik dengar Haus Melty Glam Foundation ini berasaskan air ataupun ‘water-based’. Tapi, penting ke foundation untuk ‘water-based’? Penting! Hal ini kerana foundation “water-based”

  1. Terbukti kurang menyumbat pori-pori kita berbanding “oil-based”
  2. Adalah jauh terasa lebih ringan pada kulit kita
  3. Melembabkan kulit dari dalam
  4. Memberikan kita kesan “semi-matte” dengan kesan glow yang semulajadi.

Paling penting, bukan sekadar untuk mekap tapi foundation ini juga mampu merawat kulit anda yang berjerawat, jeragat dan kulit kusam. Best kan? Haus Melty Glam Foundation boleh didapati dalam 3 tona warna iaitu;

  • Light
  • Medium 
  • Dark


APA LAGI KALAU BUKAN MELTY GLAM AQUA FOUNDATION!

Jadi, setelah penjelasan yang panjang lebar ini dan anda mahukan mekap anda bertahan lama dan tidak bercapuk. Apa kata anda guna Haus Melty Glam Foundation ni? Kalau berminat untuk dapatkan Haus Melty Glam Foundation ni, jom dapatkannya di sini!

Comment

Name
Email
Comment