• English
  • Malaysia(MYR RM)

5 Tips Elak Foundation Crack. Nombor 3 Paling Ramai Tak Buat

Jul 06,2023 | Eiyma Jalil

Pada asasnya, foundation anda mungkin retak atau ‘crack’ ketika anda memakai foundation anda dan kulit anda tidak kelihatan sehalus permukaan kulit bayi. Apabila anda boleh melihat tanda pemisahan kulit semula jadi anda dan pembentukan ‘crack’ di celah foundation anda, maka itu sudah menjadi tanda yang paling besar dan jelas. Sudah tentunya perkara foundation crack ini boleh menjadi perkara yang membingungkan kepada anda terutamanya jika anda yang sudah lama menginginkan kulit yang cerah dan cantik.

Tetapi anda tidak perlu risau lagi, kerana anda boleh menyingkirkan masalah ini dan ketahui tips elak foundation ‘crack’ sekiranya anda terus membaca ini.


KESILAPAN UTAMA YANG MENGAKIBATKAN MASALAH FOUNDATION CRACK

Kadang-kadang, kesilapan ini mungkin terjadi hasil daripada produk yang anda gunakan atau anda tidak pakai foundation anda dengan betul. Walau apa pun sebab kesilapannya, masalah ini dapat diatasi dengan banyak penyelesaian yang mudah. Anda mungkin tidak mengenali kesilapan yang anda lakukan. Jadi, berikut mungkin adalah antara kesilapan yang anda buat.

  1. Anda Tidak Menggunakan Pelembap

Adalah dicadangkan untuk anda menyemburkan sebanyak mungkin pelembap pada muka anda sekiranya mekap dan produk yang anda gunakan mengeringkan kulit wajah anda. Sebaiknya gunakan produk yang mengandungi asid hyaluronik atau minyak vitamin E. Bahan-bahan ini akan membantu mencairkan semua produk serbuk ke dalam kulit anda dan menjadikan wajah anda kelihatan lembut dan berseri.

  1. Tidak Menggunakan Primer Sebelum Pakai Foundation

Perkara terbaik mengenai penggunaan primer sebelum foundation adalah ia dapat membantu mengunci kelembapan pada kulit anda dan juga permukaan kulit supaya kulit anda lebih bersedia untuk lapisan mekap atau solekan lain. Fungsi primer selain menghaluskan kulit dan menambahkan kelembapan, ia juga membantu lapisan foundation anda untuk tahan dalam jangka masa yang panjang.

  1. Anda Tidak Menggunakan ‘Setting Powder’

Penting untuk anda pakai ‘setting powder’ sebagai ‘finishing touch’ untuk mekap anda kerana ia berfungsi untuk memberikan kesan optimum pada solekan anda. Dengan ‘setting powder’ anda dapat membuat kemasan yang halus dan lancar pada mekap anda terutamanya untuk lapisan foundation pada wajah anda. Tetapi, anda harus memastikan bahawa serbuk bedak itu digunakan dengan cara yang betul. 


INI 5 TIPS UNTUK ANDA ELAK FOUNDATION ‘CRACK’

Selalunya punca yang menyebabkan foundation anda crack adalah daripada penggunaan solekan yang terlalu banyak dan tidak cukup primer. Kulit kering juga mempengaruhi cara reaksi wajah anda terhadap formula foundation anda. Sebagai contoh, jika anda mempunyai kulit kering, wajah anda akan menyerap foundation anda dengan cepat daripada mengekalkannya pada kulit anda. Jadi, ini adalah tips elak foundation crack untuk anda.

  1. Pastikan Kulit Anda Sedia Untuk Lapisan Foundation

Anda tidak boleh dapatkan lapisan foundation yang sempurna jika kulit anda tidak licin dan lembut. Oleh itu, anda harus mengelupas (exfoliate) kulit anda terlebih dahulu, sehingga kulit mati atau kering itu dibersihkan, tetapi ingat elak daripada exfoliate secara melebih-lebih sehingga merosakkan kulit anda. Kedua, sapukan toner untuk menenangkan wajah anda dan mengelakkan keradangannya setelah proses exfoliate. Yang paling penting, lembapkan wajah anda. 

Tips yang paling penting anda harus ketahui sebelum pakai foundation adalah primer. Primer mempunyai ciri luar biasa dalam menonjolkan penggunaan mekap yang anda gunakan pada kulit anda. Semasa anda menggunakan primer di bibir dan bulu mata, cubalah di wajah anda sebelum menggunakan foundation dan anda boleh lihat perbezaannya. Terdapat sebilangan orang yang menggunakan pelembap berasaskan gel, dan ianya boleh berfungsi dengan cekap, jadi jangan ragu-ragu untuk memilih mana yang paling sesuai untuk anda.

  1. Pilih Formulasi Foundation Yang Sesuai Dengan Kulit Anda

Formulasi foundation yang anda gunakan boleh memainkan peranan penting dalam mengubah penampilan anda sekiranya anda memilih foundation yang salah untuk jenis kulit anda. Hal ini kerana kulit anda bertindak balas terhadap apa sahaja yang anda pakai, jadi pandai-pandailah dalam memilih apa yang anda pakai. Menggunakan produk matte pada wajah kering akan menonjolkan tompok kering yang muncul di wajah anda. Manakala, menggunakan produk bersinar pada kulit berminyak dapat meradangkan kulit anda, menyumbat pori, dan mendorong pembentukan jerawat. 

Sebagai contoh, jika anda mempunyai kulit berminyak, carilah produk yang matte kerana, jika tidak, minyak yang berlebihan yang dikeluarkan oleh kulit anda akan menjadikan wajah anda kelihatan berkilau dan menjadikan foundation anda ‘cair’ atau ‘crack’. Sebaliknya, produk yang berkrim dan mempunyai kemasan yang berseri akan berfungsi dengan sempurna sekiranya anda mempunyai kulit kering kerana ia akan memberikan wajah anda kecerahan yang diperlukan dan juga mengekalkan kelembapan kulit.

  1. Jangan Gunakan Foundation Terlalu Banyak jika Tidak Perlu

Jangan gunakan lapisan foundation yang berat kerana peluang untuk mendapatkan foundation crack akan meningkat disebabkan amalan ini. Selain itu, anda tidak perlu meletakkan foundation di seluruh wajah anda. 

Sebilangan besar, jika tidak semua wanita, percaya bahawa foundation digunakan pada seluruh wajah. Ini mungkin kesnya jika anda mempunyai cela di seluruh wajah anda yang memerlukan liputan. Jika tidak, anda perlu menerapkannya hanya pada tempat yang memerlukan liputan. Wajah anda tidak akan kelihatan pelik kerana foundation yang betul akan nampak sekata dan sesuai dengan kulit anda.

  1. Gunakan Pelindung Matahari Dengan Foundation

Kulit yang terhidrasi dengan baik tanpa pengeringan sinar matahari memberikan kesan yang yang diinginkan semua orang pada akhir mekap/solekan. Selain krim pelembap dan pengambilan banyak cecair, pemakaian pelindung matahari dapat mencegah kulit menjadi kering dan kemerahan, apatah lagi ia juga mempunyai manfaat kesihatan kulit yang lain.

  1. Bersihkan Kulit Anda Dengan Betul

Rahsia kepada kulit yang cantik dan kemasan foundation yang baik dicapai dengan cara pembersihan kulit dilakukan. Sisa-sisa solekan, kotoran udara dan juga minyak daripada kulit, boleh menjejaskan hasil mekap anda. Jadi, kulit anda mestilah dibersihkan dengan betul sebelum dan terutamanya selepas mekap untuk menjaga kulit yang cantik dan sihat.


JADI, PERNAH CUBA TAK FOUNDATION HAUS – MELTY GLAM AQUA FOUNDATION NI?

Memang best!

Kalau tak cuba lagi, wajib cuba sebab anda pasti akan jatuh cinta!

Haus Melty Glam Foundation adalah sejenis foundation yang memberikan liputan dari ‘semi matte’ hingga ke ‘full coverage’. Dengan Melty Glam Aqua Foundation walaupun ‘full coverage’ tapi rasanya macam tak pakai apa-apa foundation pada muka. Ringan sahaja. 

Haus Melty Glam Foundation adalah jenis yang meresap ke dalam kulit dan disebabkan kandungan silikon dalam foundation Haus Cosmetics adalah ‘water-based’ dimana foundation tersebut akan meruap dan hilang sebegitu ke udara apabila foundation mulai mengering di muka. 

Selain itu, Haus Melty Glam Foundation berciri ‘non-comedogenic’ iaitu formulasi yang tidak menutup pori atau lubang bekas jerawat. Jadi, memang sangat bermanfaat untuk kulit yang bermasalah. Insyaallah dapat membantu merawat kulit anda.

Antara ciri-ciri lain Haus Melty Glam Foundation:

  • Formulasi ‘water-based’.
  • 3 pilihan warna yang sesuai untuk kulit Asia.
  • Terkandung dalam botol 15ml bersize ideal.
  • Tekstur yang ringan dan mudah disapu pada kulit.
  • Kaya dengan bahan ‘treatment’ kulit wajah seperti Dragon Bloods, Vitamin C, Vitamin E dan Minyak Argan.
  • Mempunyai bahan terunggul bagi fungsi ‘skin microbiome’ iaitu Seboclear MP
  • Mempunyai bahan yang berfungsi sebagai Sunblock dan Sunscreen.

Melty Glam Aqua Foundation boleh didapati dalam 7 kod warna mengikut kesesuaian tona kulit Asia. Foundation ini sangat sesuai untuk penggunaan harian kerana mempunyai sifat ‘water-based’, di samping mempunyai kandungan bahan-bahan vegan yang mampu merawat masalah kulit anda.

Yang paling penting (jika anda tak tahu) Melty Glam Aqua Foundation mempunyai teknologi 

Seboclear-MP yang mampu mengecilkan pori-pori, mengurangkan masalah jerawat dan mengurangkan kedutan di wajah anda.


MENGAPA KITA PERLU MEMILIH FOUNDATION YANG “WATER-BASED”?

Asyik dengar Haus Melty Glam Foundation ini berasaskan air ataupun ‘water-based’. Tapi, penting ke foundation untuk ‘water-based’? Penting! Hal ini kerana foundation “water-based”

  1. Terbukti kurang menyumbat pori-pori kita berbanding “oil-based”
  2. Adalah jauh terasa lebih ringan pada kulit kita
  3. Melembabkan kulit dari dalam
  4. Memberikan kita kesan “semi-matte” dengan kesan glow yang semulajadi.

Paling penting, bukan sekadar untuk mekap tapi foundation ini juga mampu merawat kulit anda yang berjerawat, jeragat dan kulit kusam. Best kan? Haus Melty Glam Foundation boleh didapati dalam 3 tona warna iaitu;

  • Light
  • Medium 
  • Dark


JOM DAPATKAN LIQUID FOUNDATION YANG TIDAK AKAN CRACK, MUDAH UNTUK DIPAKAI!

Adakah anda seorang yang sangat mementingkan kulit dan produk yang anda gunakan? Maka anda patutlah dapat Melty Glam Aqua Foundation ini kerana banyak manfaatnya di mana anda pun sudah pasti ketahuinya sekarang. Jadi, jom dapatkannya di sini!

Comment

Name
Email
Comment