• English
  • Malaysia(MYR RM)

(100% Berkesan) Mengatasi Bibir Kering Mengelupas dengan 7 Langkah Ini

Jul 06,2023 | Eiyma Jalil

Bibir kering atau mengelupas boleh terjadi akibat gejala dehidrasi, selaran matahari, cuaca kering, menjilat bibir secara berlebihan, alergen, dan banyak lagi. Merawat bibir yang kering dan pecah-pecah agak mudah dan tidak semestinya menyakitkan, tetapi penting untuk kita mengatasi masalah ini dari akar umbinya dengan merawat penyebabnya juga. Jom Ikuti petua dalam senarai ini untuk mencegah bibir kering mengelupas pada masa akan datang. 

  1. Litupi Bibir Anda Dengan ‘unscented Lip Balm’ Atau ‘ointment’

Amalan ini dapat merawat dan melindungi bibir anda daripada kekeringan dan pecah-pecah. Pilih produk yang mengandungi bahan semula jadi seperti mentega koko, vitamin A dan E, lilin lebah, jeli petroleum, atau dimethicone untuk kesan yang efektif. Sapukannya beberapa kali sehari pada bibir anda, terutamanya sebelum anda keluar. Bawa lip balm bersama anda dan sentiasa lembapkan bibir anda sepanjang hari.

  • Cuba gunakan lip balm atau Vaseline selepas anda menggosok gigi atau mencuci muka. Ubat gigi, ubat kumur dan pencuci muka boleh mengubah PH mulut anda dan boleh menyebabkan bibir anda kering dan berekah.
  • Satu lagi masa yang terbaik untuk mengamalkan perkara ini adalah tepat sebelum anda tidur untuk memastikan bibir anda lembap pada waktu malam.
  1. Gunakan Pelembap Bibir Dengan Spf

Mendapatkan selaran matahari (sunburn) di bibir boleh menyebabkan bibir anda kering mengelupas. Untuk mengelakkan terkena selaran matahari di bibir anda, pakai balm bibir yang mempunyai SPF 15 atau lebih tinggi mahupun lipstick sunscreen seperti HAUS Matte Velvet Lipstick. Pastikan anda menggunakan pelindung matahari pada bibir anda sebelum keluar.

  1. Pakai Lipstick

Ini adalah alternatif untuk lipbalm dan ‘ointment’. Walaupun ia tidak berfungsi seperti lipbalm dan pelembap, tetapi ia memberikan perlindungan yang terhad dari cahaya matahari dan angin. Elakkan lipstik ringan yang akan meningkatkan kesan cahaya matahari dan, sebaliknya, pilih lipstik berwarna yang memantulkan lebih banyak sinar UV yang menyebabkan terbakar sinar matahari.

  • Cari gincu yang mempunyai nilai SPF 15 atau lebih tinggi untuk perlindungan tambahan dari cahaya matahari misalnya lipstick sunscreen Matte Velvet Lipstick
  • Gincu matte sebenarnya akan mengeringkan bibir anda, tetapi anda tidak perlu menggunakan pelembap bibir apabila memakai Matte Velvet Lipstick kerana bahan kandungannya tidak keringkan bibir dan tidak melekit. Memberikan kemasa matte yang cantik tapi masih dapat mengekalkan kelembapan bibir anda. 
  1. Gunakan Madu Pada Bibir Anda

Madu adalah ubat semula jadi untuk bibir kering. Gosokkan sedikit madu organik semula jadi di bibir anda untuk menenangkannya ketika terasa kering dan retak. Selain melembapkan dan menyembuhkan bibir anda, madu malah dapat bertindak sebagai pengelupasan ringan untuk mengeluarkan kulit mati.

  1. Mengelupas Bibir Anda Dengan Kerap Menggunakan Scrub Bibir

Membersihkan sel kulit mati di bibir membolehkan bibir anda menyerap pelembap dengan lebih baik. Seminggu sekali, gosokkan lip scrub di seluruh bibir anda untuk mengelupasnya dan menyingkirkan serpihan kulit yang kering. Selepas anda mengelupas, segera sapukan sedikit pelembap bibir atau pelembap semula jadi seperti minyak kelapa ke bibir anda untuk menghidratnya.

  • Anda boleh membuat scrub gula pelembap dan pengelupasan sendiri dengan mencampurkan kristal gula merah dengan minyak zaitun atau minyak kelapa.
  • Elakkan menggunakan apa-apa scrub pengelupasan yang kasar pada bibir anda jika anda mempunyai sebarang luka atau kecederaan bibir, kerana ia boleh memburukkan keadaan bibir anda.
  1. Elakkan Produk Yang Mengandungi Bahan Seperti ‘Camphor’, ‘Eucalyptus’ Dan ‘Menthol’

Bahan-bahan ini berupaya mengeringkan bibir anda dan menjadikannya lebih teruk. Ini boleh menyebabkan kitaran di mana anda menggunakan produk bibir yang mengandungi bahan ini dan mengeringkannya lebih banyak lagi menyebabkan anda menggunakan lebih banyak lipbalm tersebut. Pastikan lipbalm atau ‘ointment’ yang anda gunakan tidak mengandungi bahan tambahan ini.

  • Sebaliknya, gunakan produk yang mengandungi minyak semula jadi seperti minyak biji jarak, minyak biji rami, dan minyak mineral.
  • Minyak Jojoba dalam Matte Velvet Lipstick HAUS dapat membantu mengekalkan kelembapan bibir anda secara semulajadi
  1. Kekal Terhidrat

Sekiranya anda mengalami dehidrasi, badan anda menggunakan air dari bahagian yang berlembap seperti bibir anda. Simpan sebotol air sepanjang hari dan minum setiap kali anda merasa dahaga. Minuman lain yang menghidrat termasuk teh herba dan jus.

  • Jumlah cecair yang perlu diminum adalah sekitar 15.5 cawan (3.7 L) air setiap hari untuk lelaki atau 11.5 cawan (2.7 liter) untuk wanita.



TIADA LAGI BIBIR KERING 100% BERKESAN DENGAN MATTE VELVET LIPSTICK HAUS 

Keunggulan Matte Velvet Lipstick mampu memberikan fungsi anti-kedut, anti-gelap dan anti-kering serta merawat bibir merekah dan berdarah dengan menggunakan bahan-bahan berkualiti tinggi.

Diformulasi agar bersesuaian semua bibir dengan wax vegan dari sumber semulajadi iaitu tumbuhan Carnauba dan buah Bayberry. Wax vegan adalah alternatif terbaik yang tepat untuk Beeswax yang berasaskan haiwan. Ianya selamat dan sesuai untuk bibir yang mudah sensitif. Tidak dilupakan, teknologi HAUS iaitu ‘anti-dry’, ‘anti-cracked’, dan ‘anti-dull’ juga disertakan. Tekstur warna yang kaya dengan pigmen dalam satu sapuan, amat ringan, melembapkan, dan kekal di bibir sehingga 8 jam lamanya.

Formulasi baharu dengan Organic Sunscreen SPF 35 PA++++ bagi perlindungan bibir dari sinaran UV. Bibir akan menjadi lebih lebih cantik dan sihat dengan menggunakan Matte Velvet Lipstick dari HAUS Cosmetics.



APAKAH BAHAN-BAHAN UTAMA DALAM MATTE VELVET LIPSTICK HAUS?

Oleh kerana ada sesetengah wanita yang mempunyai bibir sensitif terhadap bahan seperti lilin lebah / beeswax (berasaskan haiwan), Haus Cosmetics telah menggantikan lilin tersebut ke 1 bahan yang berasaskan tumbuhan. Lilin Vegan dari pokok Carnauba & buah Bayberry. Ia amat sesuai untuk bibir sensitif.

Anda kini tidak perlu risau jika anda mempunyai bibir bermasalah kerana Palmitoyl Hexapeptide-12 adalah merupakan rangkaian asid amino yang merangsang pembentukan kolagen untuk bibir yang sihat, tegang dan anjal. Peptida ini telah dibuktikan secara saintifik dapat menghilangkan kedutan di bibir, dan memudarkan gelap di bibir dengan ciri anti- oksidanya.

Penyelidikan membuktikan selepas 10 hari penggunaan secara konsisten 2 kali sehari, bibir anda yang berkedut, hitam dan pecah akan menjadi pulih dan cantik.

Vitamin E dalam Matte Velvet Lipstick (MVL) mempunyai kesan efektif untuk mencerahkan bibir yang gelap dan mengekalkan kelembapan bibir. Antioksidan yang terbaik juga terkandung dalam MVL untuk melindungi bibir anda dari radikal bebas. Vitamin B-Kompleks di dalam minyak biji Jojoba memastikan bibir anda yang kering, sentiasa kekal lembap dan terhidrat dengan mendalam. Ia juga membantu membaiki sel-sel kulit yang rosak pada bibir anda.



KEBAIKAN DAN KELEBIHAN MATTE VELVET LIPSTICK UNTUK BIBIR ANDA

Mungkin anda tertanya-tanya apa yang membezakan Matte Velvet Lipstick ini dengan lipstick-lipstick lain di pasaran Malaysia. Jadi, anda haruslah ketahui antara ciri Matte Velvet Lipstick kepada bibir anda:

  • Ringan di bibir
  • Tidak keringkan bibir dan tidak melekit
  • Mudah dicuci
  • Kemasan matte tetapi bibir sentiasa lembap

Tak pernah kenal HAUS Matte Velvet Lipstick sebelum ini? Inilah antara kelebihan MVL special dari HAUS ni.

  • Bibir lebih sihat dan terlindung dari sinaran UV
  • Bibir lebih anjal berseri, tidak merekah dan tidak kusam
  • Mencerahkan tona bibir yang gelap
  • Merangsang penghasilan kolagen
  • Wax tumbuhan semulajadi adalah alternatif terbaik kepada Beeswax bagi bibir sensitif
  • Tekstur kulit bibir yang subur dan kekal lembap



PELBAGAI PILIHAN WARNA DENGAN MATTE VELVET LIPSTICK HAUS COSMETICS 

Lipstick-to-go, lebih mudah untuk digayakan! Kini Matte Velvet Lipstick boleh didapati dalam 6 pilihan warna untuk bermain dengan mood anda dalam sebarang acara.

  • Daisy
  • Peony
  • Salvia
  • Poppy
  • Lily
  • Rosa

Selain itu, adakah anda tahu pigment colour dalam Matte Velvet Lipstick ini diimport dari Jepun? Betul. Tapi, kenapa Jepun jadi pilihan HAUS? Ini kerana pigment colour dari Jepun sudah diproses dan ada dokumentasi yang membuktikan ianya tak menggelapkan bibir. 



BERBALOI DAPATKAN HAUS MATTE VELVET LIPSTICK 

Tak nak lagi bibir kering mengelupas dan melekit? Tadaaaa…sekarang kan dah ada Matte Velvet Lipstick dari HAUS so dapatkanlah di sini! Dapatkan kemasan paling best Matte Velvet Lipstick yang pastikan akan menyerlahkan lagi senyuman anda

Comment

Name
Email
Comment